söndag 8 september 2013

Skopelos - stränderna

Varje dag åkte vi till olika stränder, med taxi, buss eller hyrbil. Ön kryllar av underbara stränder, vi åkte mest till de stränder som var lätt att ta sig till och där man kunde få sig lite att äta. Men det finns också många små paradisstränder där man kan vara ensam om man har tur, dit måste man ofta klättra och gå ganska långt.

Första dagen åkte vi taxi till en strand som låg ganska nära byn. Stranden heter Glisteri och ligger så vackert in i en liten bukt. Den var ganska liten och där var lagom med folk. En liten mysig taverna med god mat fanns där också. Lagom stora stenar som kändes mjuka att gå på och kristallklart vatten.

Klicka på bilderna så blir de större ! Skriv gärna en kommentar också så blir jag glad :o)

"Glisteri beach"

Den mysiga tavernan vid stranden där vi åt en god lunch !

Nästa dag tog vi taxi igen, den här gången till Panormo beach på andra sidan ön, bara 3 mil från byn där vi bodde. En liten större strand med underbara omgivningar. Turkost vatten och mjuka småstenar. Även där åt vi en god lunch på stranden.

Till nästa strand tog vi bussen från byn till Stafylos beach. Jag hade läst att man fick gå en "liten" sträcka från bussen men vi tänkte att det kunde ju inte vara så långt men det fick vi ångra minsann. När vi gått nästan ända ner till stranden i en brant nedförsbacke ca 2 km uppdagades det för oss att vi måste gå upp sedan, i 40 graders värme !!!  Ja det gjorde vi också, huu ! När vi kom upp sprutade svetten och vi höll på att svimma, då upptäckte vi att det var 45 minuter kvar till bussen skulle komma. Vi hejdade en taxi istället !
Stranden var fin men lite för mycket folk för vår smak !

Fjärde dagen hyrde vi bil och bestämde oss för att åka till Mamma Mia stranden Kastani och bada lite. Men när vi kom dit så var det jättemycket folk och det spelades dunka dunka musik med väldigt hög volym, vi bestämde oss då för att åka till nästa strand istället.

"Mamma Mia stranden Kastani"

Den stranden heter Milia och var en riktigt trevlig strand, lugnt och behagligt  med lagom mycket folk. Där stannade vi ett par timmar innan vi åkte vidare.

"Milia beach"

Sista dagen tog vi bilen till Mamma Mia kyrkan, efter vi varit uppe vid kapellet tog vi oss ett välbehövligt dopp på en liten mysig strand intill. Där var nästan inget folk och härligt vatten. Jag vet inte vad stranden heter.

" Stranden vid Mamma Mia kyrkan"

Efter besöket vid kyrkan åkte vi vidare och hamnade sist vid Limonari Beach som har det mest turkosa vatten jag någonsin skådat, jag lovar, bilden ljuger inte, vattnet har verkligen sån färg. När man skulle gå i och bada så fick man först gå på väldigt hala stenblock på botten men efter dem så var det jättefin botten. Tog man det bara lugnt så gick det bra. Vi snorklade en stund och det var verkligen en upplevelse, massor av fisk i olika storlekar simmade runt oss. Det kände som man var en i stimmet, helt underbart ! Trots de hala stenblocken så blev nog Limonari min favoritstrand och det beror på den underbara omgivningen, det turkosa vattnet och snorklingen. Ett riktigt paradis !

"Limonari beach"

Skopelos klara turkosa vatten som jag inte sett på någon annan ö !