söndag 7 februari 2016

1 - 0 till mig !

I flera veckor har jag försökt få en bild på Hacke Hackspett. En mycket varsk fågel som flyr vid minsta ljud o rörelse. Så kom jag på iden att göra ett gömsle av hönshuset. Där finns ju ett litet fönster på baksidan och där hängde jag för ett kamoflagenät. Flyttade alla matningsanordningar till ett träd bakom hönshuset. Där inne kan jag sitta utan att märkas.

Så kom den då, Hacke. Naturligtvis så satte hon sig på baksidan av trädet och åt av talgbollarna. Plötsligt började hon leka tittut med mig, kikade snabbt fram ibland för och gömde sig igen. Det märktes att hon visste att jag var där. Så höll det på, dag efter dag. Så flyttade jag talgbollarna så hon måste sitta på framsidan av trädet för att komma åt dem. Då fick jag en hel massa fina bilder på henne. Yees ! Lena - Hacke  =  1 - 0

Tittut !






Det kommer snart fler bilder på alla de olika fåglarna som håller till i mitt träd !

Häromdagen var min jobbarkompis Åsa här och hade med sig Ebbas lillasyster Mini. Vi åt semlor och efteråt tog vi en hundpromenad. Hundarna var glada, busade och sprang. Eira som fyller 13 år om några veckor hängde med i början men orkade hålla samma takt som de små i slutet. Hon har blivit ganska stel och rör sig inte så lätt längre så det är nog dags att dra ner på buset och bara gå kortare rundor med henne. Hon är fortfarande väldigt glad och jättepigg för sin ålder.









När jag kom hem från jobbet en tidig morgon förra veckan så var soluppgången så här vacker. Jag var förstås tvungen att springa in och hämta kameran. Helt otroligt vad fint !



1 kommentar:

  1. Bra att du inte ger dig! själv har jag aldrig haft glädjen att få någon hackspett till matningen.Kanske dom är mer vaksamma där,för ute i skogen kan man ju komma rätt nära när dom är upptagna med att hacka i nåt gammalt träd.

    SvaraRadera