lördag 10 november 2012

3. ANEKDOT

Bland de olika teman jag ska fota hittade jag ordet ANEKDOT ! Var inte helt säker på vad det betydde så jag slog upp det i en synonymordbok på nätet. Som svar fick jag orden historia, skämthistoria. tecknad serie mm. Då kom jag på något som kunde passa. De gamla skämtteckningarna som min Morfar gjort, de är karikatyrer av olika några orginal som bodde i Jönköping 1929. Han tecknade det alltså 1929 så det borde ju vara historia också, alltså är de en ANEKDOT. Jag tycker de är jättecharmiga och tänkte att jag ska rama in dem och sätta dem på väggen. Orginalen som han tecknat av är Mösse Sandberg, Rosbutin, Lille borgmästaren Bengtsson, John Wallin, Lumpa-Kungen, Fooken, Blomman, Kalle Barnarp och Smäcken. Jag vet inte om jag skrivit namnen rätt för papperet är ganska gulnat och det är svårt att se texten ordentligt.

OBS ! Klicka på bilderna så blir de större.

3. ANEKDOT





Hittade en annan karikatyrteckning som Morfar gjorde 1946. Den är på min Pappa när han tränade boxning, han boxades som ung och på den här teckningen hade han visst lyckats golva en stark motståndare. Det är Pappa till vänster. Den här texten står att läsa på teckningen " När Rolf golvade Karl-August Gothard Andersson vid träningen i Talavid"

Han var en duktig tecknare min Morfar som hette Ola Karlsson. Det finns fler karikatyr teckningar som han gjort men det skulle bli ett låååångt inlägg om jag skulle visa alla. Har tex en han gjorde på Farfar som är så bra men lite elak, de kom visst inte så bra överrens de två.




3 kommentarer:

  1. Så skicklig tecknare din morfar var! Och vilken skatt du har i ditt ägo.

    SvaraRadera
  2. Va duktig tecknare din morfar var!! Jättekul att du har kvar dom!
    /A

    SvaraRadera
  3. Så kul att ha teckningarna efter din morfar kvar, och det blev ju en perfekt lösning på temat! Jag funderar fortfarande hur jag ska lösa det...

    SvaraRadera