torsdag 10 mars 2016

Nya matgäster !

Fortfarande så har vi ca 30 cm snö. Det känns som det aldrig kommer att bli vår. Förra året den 8:e Mars satt vi ute och fikade i solen och det var 10 grader varmt. Det är skillnad det.

Nu är det bara 2 månader kvar tills Windy ska föla. Magen växer och man kan tydligt känna fölets sparkar i magen. Det ska verkligen bli jättespännande. Jag längtar.






När jag skrev om mitt fågelmatnings träd sist så skrev jag att jag väntade på Domherren. Nu är den äntligen här och även några andra nya sorter har kommit.

Först kom Domherrinnan och provsmakade maten och tydligen dög den för hon visslade till sig Herrarna som kom och åt dom också. Dom gör visst så, skickar Frun att provsmaka maten först. Domherren är absolut den vackraste av alla småfåglar tycker jag. Nu är det en hel flock här och jag är så nöjd. Många bilder har det blivit.

"Domherren med sin Fru"




"Som med alla fåglar så är ju hanen den vackraste, Domherren himself"




Även Grönfinkarna har kommit på besök, även här är hanen färgglad och fin men honan bara brun.




Koltrasten håller också till i mitt lilla fågelsamhälle. Här sitter den och solar sig på en gren.




Hackspetten har blivit fyra st och Nötskrikan har jag också sett flera av nu.




Ett stort problem är Kajorna som kommer i stor flock på ca 20-30 st. De skrämmer bort småfåglarna och äter upp all maten. De river också ner och förstör. Ja men de är ju fåglar också och ganska vackra när man kommer dem nära. Eller hur ?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar