tisdag 11 september 2012

192. MÅNGA

I Söndags var jag och kollade till mitt svamställe där det växer Svart Trumpetsvamp, skogens svarta guld som de kallas ! Underbart goda svampar men ack så svåra att hitta, jag letade i 20 år innan jag hittade ett ställe.

På mitt ställe fanns MÅNGA många svampar, det var alldeles svart på marken men tyvärr var MÅNGA uppruttna och ätna av maskar. Jag fick ihop en hel del ändå. De är så rena och fina att rensningen blir en lätt match. Sedan lade jag dem på mina torkgaller som Dennis tillverkat åt mig, de torkar ganska snabbt, ca 1 1/2 dag. Det blev en stor burk full med torkade svampar.

Förresten så har jag skaffat en app till min IPhone som heter Svampguiden, en kanonbra app där man kan se bra bilder och beskrivningar på svampar. Man kan också söka på ord och få fram de svampar som ordet passar in på. Den bästa funktionen tycker jag är "mitt svampställe" där man kan lägga in sina svampställen på en karta och skriva lite om dem. Men kan också markera var man ställer bilen och sedan se den på kartan. En kompass finns också. kanonbra ! Har lagt in MÅNGA av mina svampställen och behöver inte gå vilse !

192. MÅNGA


2 kommentarer:

  1. Jag fascineras av hängivna svampplockare och önskar jag hade lite mer av den genen i mig!
    Vilken skatt du hittat!

    SvaraRadera
  2. supergoda! Jag hittade också en ansenlig hög på vårt ställe
    ;-)

    SvaraRadera