onsdag 16 september 2015

Älgparken !


 
 
Nu ska jag äntligen skriva om vad vi gjorde när vi åkte hem från Båstad härom helgen. Det har inte blivit mycket gjort eftersom jag har legat sjuk i en vecka. Men nu kommer äntligen vad jag lovat.

På hemvägen åkte vi in till Älgparken i Markaryd, tyckte det lät spännande Älgfantast som jag är. Där fanns också Bisonoxar. Man fick välja på om man ville åka i egen bil eller med ett litet tuff tuff tåg. Vi valde att ta egen bil. Det var en slinga i skogen man fick åka som var ca 3 km. 

Det dröjde inte länge innan vi såg den första älgen, en stor tjur som låg och vilade sig bland träden.




Snart stötte vi på nästa tjur som låg och vilade alldeles intill vägen, han reste på sig och kom fram och ville bli matad med en gren jag hade med mig. Han stack in hela huvudet i bilen så jag kunde till och med klappa på honom. En otrolig känsla att få klappa den stora skogens konung på kinden.
 

 
Vi såg ganska många Älgar och även Ko med Kalv. 
 
 
 
 
Även kalven kom fram till bilen och ville smaka på min gren. Den var jättetam och kelig, precis som en häst. Det verkade de vara allihop.
 
 
 
Den största Bisonoxen jag sett stod också alldeles intill bilen.
 
 
 
 
En häftig upplevelse var det att få komma Älgarna så nära att man kunde ta på dem. Men jag ser dem hellre vilda i skogen där jag kan åka och spana på dem.
Som här, under en av mina spaningsrundor förra veckan. Då fick jag syn på en Älgko med två kalvar. Kalvarna gick och åt av säden på åkern och mamma Älg står i skogskanten och övervakar så de är säkra. Visst är det fantastiskt ! Vilka vilda djur vi har i vår natur egentligen. Ja det är så de ska ses !
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar