torsdag 5 februari 2015

Lördagsgodis !

Förra veckan så gjorde jag lite Lördagsgodis till småfåglarna. Tyckte det skulle vara kul att bjuda dem på något extra gott. De äter ju som tokiga och det går åt en hel del mat. Det här är ingen billigare lösning men roligt att göra det själv.

Jag började med att smälta ett paket kokosfett. Sedan blandade jag ihop en massa olika nötter, torkade bär och fröer. När kokosfettet smält så rörde jag ihop allt. Jag tog också lite vanligt matfett i för att det inte ska bli för hårt när det är kallt ute.




Jag tog några plastmuggar som jag trädde ett snöre genom. Ställde dem i ett glas eftersom det läcker ut lite i hålet man gjort för snöret. Sedan fyllde jag muggarna med blandningen.




Sedan är det bara att ställa in dem i kylen för att de ska stelna. Man kan behöva spola lite varmt vatten utanpå muggen för att få loss den sen.




I Lördags hängde jag upp den i mitt fågelträd bland alla andra fågel-godsaker. Det tog två dagar innan de vågade smaka på det men sedan fick de smak på det och äter av det som galningar. Det blir nog till att göra mer innan vintern är slut !

"En av våra Talgoxar som äter av godiset"


1 kommentar: