fredag 29 juli 2016

Dag 6 - Agios Nikolaos

Idag har jag varit på äventyr på egen hand. Tog en taxi till en mysig fiskeby ca 1,5 mil härifrån. Byn heter Plaka. 
Därifrån tog jag båten till ön Spinalonga som förr i tiden var en koloni för spetälska ! De som hade sjukdomen förpassades dit och ända fram till 1957 bodde det folk där med sjukdomen.
En intressant historia och på ön stod husen kvar som ruiner. Det var otroligt vackert !




Tillbaka i Plaka så åt jag grillade räkor på en mysig fiskerestaurang med en otrolig utifrån över Spinalonga och det turkosa vattnet. Intill Plaka ligger några av de lyxigaste hotellen på Kreta där många kändisar brukar bo. I menyn på restaurangen fanns bilder på några av dem. Bl.a. Lady Gaga och Rianna !



Tillbaka i Agios Nikolaos gick jag upp på taket till Marie där hon tillbringat dagen vid poolen. Jag tog ett välbehövligt dopp efter att ha tillbringat dagen i den stekheta solen. Var hemskt trött i fötterna också efter att ha gått o gått !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar