måndag 10 juni 2019

Ett fasligt kacklande !

Idag har jag storstädat hönshuset. Ut med gammalt och in med nytt.
De första åren vi hade höns tog jag in en massa ormbunkar och Rölleka i hönshuset, det ska förebygga att de får ohyra har jag hört. Hade ingen ohyra på hönsen de första åren heller men förra året hade de massor. Ett fasligt jobb att sanera med starka medel. Jag hade heller inga ormbunkar eller rölleka därinne då heller, varför jag inte hade det vet jag inte.

Efter städningen idag så plockade jag in en massa ormbunkar, Rölleka har visst inte kommit än så det får vänta ett tag. Det ser riktigt pyntat och fint därinne nu.





Hönsen gillade inte att de inte fick komma in när jag höll på med städningen. De stod utanför och kacklade som galningar. Men de fick allt vänta tills jag blev färdig.

Har också hängt upp folie i dörren eftersom Skatorna går in och äter upp äggen. Hoppas det håller dem borta.




Den nya tuppen Gunnar är duktig och sköter sin uppgift perfekt. Han ser till att hönsen hålls samlade och att de inte bråkar med varandra. Han är också väldigt vacker och har en skepparkrans som är så fin.





Sussex hönan Astrid





Den här svarta skönheten heter Greta




Den jättestora hönan som tror hon är en tupp, ja hon galer ibland,  heter Kajsa




Elsa är av rasen Plymoth Rock




Det var några av dem. Har 8 st höns och en tupp. Det är bara att hålla tummarna för att de klarar sig undan ohyra, rävar, hökar, mård och annat som tycker att dom är en god bit mat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar