tisdag 18 juni 2019

Nu är dom här !

I söndags kväll så föddes dom ! Exakt på 63 dygn efter första parningen. 4 st små liv, 3 tikar och 1 hane. Polly var såå duktig och hade en lätt förlossning trots ett par missöden.




På söndagsmorgonen började Polly att visa att något var på gång. Hon var orolig, bäddade och flåsade lite. Hon ville absolut att jag skulle vara hos henne i sovrummet. Vid 20,00 på kvällen började hon bädda mer intensivt och bet och slet i handdukarna och papperet jag lagt ut i sängen. Jag förväntade mig att hon skulle valpa i sängen eftersom det är hennes favoritplats men plötsligt hoppade hon ner i valplådan och började krysta. Det tog ett tag för henne att få ut den första valpen och hon kämpade så tappert. Den kom baklänges och var den största av alla. men det gick bra och till slut så låg den där och pep. En Chockladfärgad tik med tan.

Polly visste exakt vad hon skulle göra och skötte sig perfekt. Visst är det fantastiskt !




bara fem minuter senare kom nästa, en krystning så gled den lätt ut. En trefärgad tik.

Nu behövde Polly vila lite och serverades uppvispad äggula med druvsocker och lite grädde i, på sängkanten. Det uppskattades. Ger bra energi till en valpande tik.

Snart kom nr 3, ännu en chockladfärgad tik med tan. Den kom också ut lätt och smidigt. Polly pysslade och grejade med valparna under tiden vi väntade på nästa som kom ett bra tag senare. Denna gång en trefärgad hane. Bra könsfördelning.




Eftersom vi gjort ultraljud så visste jag att det var 4 eventuellt 5. Jag var osäker på om det var någon mer. Polly var lugn och visade inga tecken på det. Men efter några timmar, mitt i natten, så började hon bli orolig. Sprang upp och ner ur lådan, skulle ut, krystade och höll på. Jag blev orolig för att där fanns en död valp i henne som hon inte fick ut. Då såg jag att det hängde ut en blodig sträng där bak. Sprang några varv runt huset med henne och sedan kunde hon krysta ut den sista moderkakan som var problemet. Tack och lov så kom den ut till slut. Jag brukar räkna moderkakorna men hon var så snabb att äta upp dem så jag hann inte se alla.


När väl moderkakan kommit ut så blev hon kolugn, lade sig hos valparna och ägnade sig fullt ut åt dom. Till slut så somnade hon gott och alla valparna låg på rad och åt. Stolt Mamma !

En lång natt, sov ca en halvtimme, somnade då av utmattning men vaknade snabbt igen.

Allt är frid och fröjd i valplådan. Polly är en så duktig Mamma och valparna är tysta och nöjda. De ökar bra i vikt och är pigga. Hoppas det fortsätter så.



1 kommentar:

  1. Vad skönt att allt gick bra! Duktig mamma o söta valpar. ☺️

    SvaraRadera