torsdag 1 augusti 2013

Barndomsminne !

Häromkvällen var Dennis och jag och hälsade på min syssling Thomas och hans Carina på deras sommarställe i Bjurbäck vid Nässjön. Där hade vi också en sommarstuga när jag var liten, Mamma och Pappa hade det tillsammans med Mormor, Morfar, Mammas bror och hans familj. Där tillbringade jag många somrar, helger och vinterutflykter när jag var barn. Morfar sålde det för ca 25 år sedan.

Vi blev bjudna på grillat vid sjön, där är sååå vackert och jag njöt av varje sekund. Det är egentligen Thomas Mamma och Pappa som äger stugan men de brukar vara där ibland på sommaren. Många många minnen ploppade upp i huvudet, särskilt när vi gick och tittade på "vårt" gamla ställe som såg ut exakt som jag minns det.

Klicka på bilderna så blir de större ! Skriv gärna en kommentar också så blir jag glad :o)


"Utsikten när vi satt och åt"







Tyvärr började det ösregna senare på kvällen men de hade en fin veranda där vi kunde sitta och njuta ! Det var jättetrevligt att träffas och vi hade en trevlig kväll tillsammans :o)




Vårt gamla ställe som Morfar, Pappa och Mammas bror byggde när de var unga !  Där är så himla mysigt och jag längtar verkligen tillbaka till den tiden då vi bodde där på somrarna tillsammans med kusiner, Mormor och Morfar och sysslingar och andra släktingar som hade sina stugor runtomkring. Jag älskade den stora verandan med Mormors rosa Pelargoner i fönstren, där fick alla plats att sitt när vi åt och när det var dåligt väder ute.




Vi hade en stor alladeles egen strand med kritvit sand. Nu var där inte så mycket vatten så stranden låg långt upp från vattnet. Tänk vad många gånger man har badat där !




"Måsastenen"
Där jag satt i timmar och metade för mig själv på kvällarna. Det var det bästa jag visste och Mamma o Pappa fick ropa efter mig från stranden när jag skulle komma in och sova.


 
 
"Stenen"
I skogen fanns en stor sten där vi lekte mycket som barn. Kommer ihåg att vi bestämde " Vi ses vid stenen". Där hade vi mycket kul. Kommer ihåg att det växte kantareller vid den också !
 
 


2 kommentarer:

  1. Härligt med nostalgitrippar :-)

    SvaraRadera
  2. En liten fundering....varför åka till Grekland och betala dyrt när du har Hökensås och Bjurbäck inpå knuten..??
    Dina bilder är ju underbara - och kameran ljuger inte !!

    Men det är skönt att komma bort ett tag för att känna när man kommer hem igen - vilket fantastikst land vi lever och bor i !!!!!!

    Du har berättat för mig om detta underbara ställe i Bjurbäck och nu fick jag äntligen se hur vackert det var. Tack för det.

    Gunilla L

    SvaraRadera