fredag 27 juni 2014

Zoooooooom !

Idag har jag äntligen fått mitt Tamron 150-600 som jag beställde i början av Mars. Jag var nr 30 i kö bara i Bankerydsbutiken och förväntade mig inte att få det förrän efter sommaren. Men oooo så glad jag blev när jag fick ett sms att det kommit.

Jag älskar ju att fota vilda djur och natur och det här objektivet gör ju att man inte behöver gå så nära och skrämma dom. Ska bli såå roligt att ge sig ut i skogen och testa det.

Tyvärr så inbjöd ju inte vädret till fotografering idag men det var uppehåll i hela 15 minuter och då sprang jag ut och tog lite testbilder. Ett konstigt sken på himlen gjorde ju inte att det blev perfekta bilder men man kan ju i alla fall se hur långt man egentligen kan zooma med det. Jag köpte ett enbensstativ också för att få lite stöd, objektivet är ju ganska tungt.


Här kan ni se hur långt jag kan zooma med det. På första bilden har jag ramat in den del som jag zoomat in på andra bilden. På första bilden är det ändå ca 300 meter från där jag står och fram till stenmuren.



En flygande kråka zoomad till 500 mm och utklippt till ca hälften !
 
 
 
 
Windy zoomad till 600 mm ! Här kan man verkligen se hur skarp bilden
blir till och med vid full zoom. Windy befann sig lååångt bort i hagen !
 



Full zoom även på den tomma fågelholken !


 

6 kommentarer:

  1. oj va häftigt!!
    /Johanna

    SvaraRadera
  2. Sjukt bra! Jag vet ju vem ja ska anlita om det blir bröllop. ;)
    /Tom

    SvaraRadera
  3. Häftigt! Du måste lägga ut massor av bilder när du tagit mer sen!

    SvaraRadera
  4. Än en gång härliga bilder. Och vad jag förstår så är du ganska nöjd med att kameran är så stor så du kan gömma dig bakom ??!!

    För synas på bild är ju inte din grej.......

    Ha en skööön foto-sommar

    Gunilla L och Staffan

    SvaraRadera
  5. Wow vilka bilder vi kommer få se. /mella

    SvaraRadera
  6. Läckert Lena !!!
    NU går inga djur säkra på hökensås i sommar.
    Ha en skön semester o hälsa gubben.
    Vi drar iväg med husbilen imorrn, blir nog en tur i Norge. Där finns oxå massor att fota.
    Kram Annika.

    SvaraRadera