måndag 11 mars 2013

Sjuk häst !

Igår tyckte jag det var å konstigt att inte Windy rört sitt hö ute i hagen, hon stod bara och hängde och brydde sig inte om att äta alls, hon som är ett sånt matvrak. Tog in henne i stallet, hon rörde sig slött och långsamt så jag blev riktigt orolig. Undersökte henne noga men det fanns inga synliga fel på henne. Men när jag tog tempen hade hon hela 40,9...............Det är högt det, hon hade ganska hög puls också men det beror oftast på febern. En häst ska ha ca 38 grader i temp.

Så då blev jag tvungen att ringa veterinären, och som vanligt så blir ju hästarna alltid sjuka på helgen. Den enda veterinär man kan ringa till då är jourhavande distriktsveterinär somkommer från Falköping, ca 2000 kr i framkörningsavgift och den täcks inte av försäkringen. Men Windy måste få hjälp, det är ju farligt med så hög temp och för en häst kan det vara livsfarligt att inte äta och hålla tarmarna igång. Veterinären kom ganska omgående, hon hittade inga fler problem än febern så hon tog en massa blodprover som vi ska få svar på imorgon. Hon gav febernedsättande intraviöst och pencillin.

 Efter ett par timmar hade febern gått ner till 38,9 och hon började äta lite, inatt har hon ätit ungefär hälften av vad hon brukar. Idag på morgonen hade tempen ökat igen till 39,5 så jag får ta tempen ofta och hålla koll på henne. Frågan är varför hon har feber, att det är en infektion fårstår man ju men vad kommer den utav ? Nu ska vi spruta henne med pencillin varje kväll, en megastor spruta som man sätter i muskeln på halsen.  5000 kr fattigare blev jag men vad gör väl det, bara Windy blir frisk !

Hoppas hon blir frisk snart lilla Windy-Pindy !





2 kommentarer:

  1. Kan jag låna bilden på Doris med blinningar till ett skolarbete om insekter, om jag anger dig som bildkälla?
    http://hastblogg.lenabratt.se/#post167

    SvaraRadera
  2. Lilla pluttan, hoppas det bli bättre med henne snart. Man går ju och är så orolig när de små liven är sjuka. Kram!

    SvaraRadera