tisdag 12 augusti 2014

Flygande besök !

Hela sommaren har vi hört en slags rovfågelunge skrika inne i skogen bredvid huset. Sent på kvällarna har den satt igång och skrika på sin mamma för att den är hungrig. Jag har letat och letat men inte hittat boet. Någon gång har vi sett mamma fågeln segla över vårt hus. Det har varit svårt att se vilken art men en dag lyckades jag få en bild på den och vi har kommit fram till att det är en Ormvråk. Stor och ståtlig seglar den över åkrarna runt vårt hus. Mäktigt !





För ett par veckor sedan satt jag på altanen och filofiserade i det vackra vädret. Plötsligt hör jag det där skrikandet igen, och se, där kommer mamman med sin unge. De flög sida vid sida rakt över mig. Skyndade förstås att hämta kameran och satte mig att vänta. Då kom de igen, seglade en bra stund alldeles ovanför mig. Jag blev alldeles till mig och tog massor av bilder. Tänk vilken lycka ! Att få fota en Rovfågel som tar sin unge med på jakt träning. Lyckan var lika stor som när jag fick fota Älgkon med två kalvar. Vilka tillfällen jag fått egentligen. Riktiga lyckoträffar !
Visst är dom vackra ?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar