tisdag 26 augusti 2014

Svamp-tips !

Tänkte att jag skulle lägga in lite svamp tips här i bloggen. Det finns ju så många andra goda svampar än bara kantareller. Många verkar rädda att plocka dem, men lär er en svamp i taget och plocka inga svampar som man kan blanda ihop med eller som liknar giftiga svampar. Gå in på www.svampguiden.com, där finns allt ni behöver veta. Eller skaffa deras app till telefonen, den är hur bra som helst. Man kan till och med markera sina svampställen på en karta (Dennis ska ha auktion på min telefon när jag dör). Och är ni rädda för att gå vilse så markera på kartan var bilen står så hittar ni lätt tillbaka till den sedan.

Här kommer mitt första svamptips: Den underbart goda Karl-Johan svampen som finns i mängder just i år. Ca vart tionde år är det Karl-Johan år så det gäller att passa på nu.

God och vacker ! Men plocka inte de stora som har gulnat på undersidan av hatten. De är garanterat angripna av mask och parasiter. "Svampiga" är de också, som skumgummi ungefär.




Plocka istället de små, knubbiga och söta exemplaren som fortfarande är vita på undersidan av hatten.




Glöm inte att skära av den smutsiga foten och borsta den ren innan du lägger ner den i korgen.
Dela den tvärs itu så ser du om det finns några parasiter inuti. På så sätt slipper man bära med sig en massa dåliga svampar hem.






Precis som alla andra soppar så smakar Karl-Johan bäst om den torkas och förvaras i en glasburk. Det är stor skillnad på smaken om man torkar dem än om man fryser dem. Jag torkar mina i ugnen på ca 40 grader med ugnsluckan lite öppen ! Det tar några timmar men det är det värt.

Tips på god mat med Karl-Johan:

Tagliatelle med bacon, Karl-Johan och färskriven parmesanost

Pizza med bacon, Karl-Johan och rödlök.

Kalles Pytt, Potatistärningar, Karl-Johan, morötter, lök och palsternacka steks tillsammans.


Lycka till !





1 kommentar:

  1. Gomorron.

    Jag som har en knapptelefon som är 10 år gammal - helt fri från Appar, kartor och annat elände ( eller bra saker ) skulle gå vilse i svampskogen diretkt. Kan du inte rita en karta - du vet med penna och papper, som vi alltid haft, och lägga ut i datan ??!!

    Lycka till med fortsatt letande och en härlig svampskörd. Kanske jag får smaka på en liten svamp-macka någon gång.

    Ha det // Gunilla L

    SvaraRadera