lördag 12 juli 2014

Svin och Älgar !

Igår kväll följde jag med Dennis brorsdotter Sandra ut på safari. Hon vet var det finns massor av Vildsvin och Älgar och hade lovat mig att visa det. Jag var naturligtvis utrustad med mitt nya zooom objektiv.

Vi kom fram till ett stort Havrefält och där stod en Älg, jag fick några bilder och när vi satte oss i bilen så pekade Sandra ut i havreåkern, där kom ett gäng Vildsvin, man kunde bara se öronen och lite av huvudet på dem. Så det blev några bilder på svin-öron. Vi svängde in på en väg mellan några Havreåkrar och se där ! Fler älgar, närmare bestämt 3 st. Så kom vi  in i skogen och där träffade vi på fler Älgar, hela 13 st såg vi. I skogen kryllade det också av Vildsvin, säkert ett hundratal. Små kultingar såg vi också.

Nu är ju jag inte någon mästare på mörker fotografering, det är verkligen något jag måste träna på. Älgarna såg vi ju först, då var det inte så jättemörkt. Bilderna blev ju inte så bra i skärpa och så men jag tycker jag fick till det ganska bra ändå. När Vildsvinen kom fram så var det ju väldigt mörkt så på dem blev det inga bilder alls. Vi ska pröva att åka dit en dag i gryningen och se om de är framme då.

På ett ställe klev jag ur bilen för att zooma in en Älg och då kunde jag höra Vildsvinen i Havreåkern bara ett tiotal meter bakom mig, nöff nöff ! Bildörren stod öppen ifall jag skulle behöva fly.

Vilken rolig kväll det blev ! Jag älskar verkligen skogen och de vilda djuren. Tack snälla Sandra för att du tog med mig dit, jag stortrivdes :o)


Skriv gärna en kommentar här i bloggen så blir jag glad :o)



"Havrefälten var så vackra med all Blåklint som växte däri"
 
 
 
 
"Grisöron"
 
 
 


"En av Älgarna vi såg "
 
 
 
 
"Skogens Konung"
 
 
 
 
"Här såg vi en flock med 5 st älgar"
 
 
 
 
"Den vackra Blåklinten"
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Det va jätte roligt att du ville följa med och att dom ville vissa sig så bra! Å inga va direkt rädda heller :) Ja vi måste verkligen åken en tidig morgon! Då kanske vi kan få se ko'n å hennes två kalvar åxå :) MEN vi får inte glömma myggmedelet bara ;)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med skogen o alla vilda djur.
    Problemet är som du säger Lena, mörkret, svårt att fota då.
    Men du har ju fått jättefina bilder.Jag skulle oxå vilja träffa på vildsvin på lagom avstånd.
    Kram Annika.

    SvaraRadera
  3. Jätteintressant!! Har aldrig sett ett vildsvin i verkliga livet!!

    SvaraRadera