fredag 25 april 2014

Uppe i ottan !

Idag var jag uppe kl 04,00  för att åka till Baremosse utanför Mullsjö ! Mitt mål var att spana på Tjäderspel och kanske få några bra bilder också. Egentligen ska man ju ha ett gömsle men jag har läst att man kan smyga sig på dom också. De kan bli hemskt arga om de upptäcker en men det är ju såna risker man får ta !

Hittade ingen väg ner till mossen så jag fick ta min tunga ryggsäck och tunga kamera och gå en lång lång väg genom tät skog. Till slut kom jag ner till mossen och då var jag så slutkörd att jag måste sätta mig ner och vila. I ryggsäcken hade jag packat ner kaffe, vatten, goda smörgåsar och kakor. Ryggen och nacken värkte så det kändes som jag skulle gå av, men det gjorde jag inte ! Satt och njöt av min frukost i soluppgången då jag hörde Tjäder-spels-ljud ! På andra sidan mossen !!!!

"Mitt fikaställe i soluppgången"




Tog kameran och smög omkring lite men alla ljud jag hörde kom från andra sidan. Vågade inte gena mossen eftersom den var väldigt sank och jag hade dessutom lovat Dennis att vara försiktig. Traskade genom skogen tillbaka till bilen igen för att ta mig till andra sidan men tyvärr hittade jag ingen väg och ryggen och nacken värkte så jag hade inte klarat en sån promenad till. Det blev ett mysigt äventyr i alla fall, jag älskar ju att vara i skogen. Nästa gång hoppas jag att jag har med mig mitt nya superzoom. Det har inte släppts i Sverige ännu, men det måste komma snart !


"Baremosse"




När jag började åka hemåt så stod där en Tjäderhöna mitt på vägen ! Lyckades få en bild på den genom fönstret. Här har jag kämpat så för att få se en tjäder och så står den mitt på vägen framför mig !!!
När jag kom hem hade Dennis hört på nyheterna att en kvinna hade fastnat i en mosse, men det var i Norrland det ! Då hade han blivit lite orolig för vad jag kunde hitta på därute på mossen !

"Fru Tjäder"




1 kommentar:

  1. Om du inte lämnat bildbevis så hade jag inte trott att du for iväg kl 04.00 !!???? Du som nästan är död på morronen - i alla fall tidigare när vi jobbade tillsammans. Då hade du 10 väckarklockor samt Dennis - men det hjälpe inte !!
    Fina bilder och underbart med kaffe och mackor ute i naturen.

    Gunilla L

    SvaraRadera