fredag 17 oktober 2014

Trädet !

Nu när det börjar bli grått och trist ute så finns det ju inte så mycket att fotografera ! Inte vågar man sig ut i skogen och leta vilda djur när det är Älgjakt, då vet man ju inte vad som kan hända ! Då får man hitta på något annat. Som att bygga ett träd tex ! Nja jag byggde inte ett träd direkt men använde mig av ett gammalt dött litet päronträd som vi har bredvid huset. I trädet hängde jag upp lite olika fågelmatnings anordningar, en med frö, en med talgbollar och en med nötter. Mitt perfekta gömställe är den gamla fula utbyggnaden på baksidan av huset där det finns ett fönster utan fönster.

Där kan jag sita och trycka med min superzoom, lagom avstånd för att få skarpa bilder och där finns till och med stöd för objektivet. Har klippt bort en massa grenar som störde bakgrunden också. Så då var det bara att vänta på att de små fåglarna skulle komma, och det gjorde de. Blåmes, Talgoxe och Nötväcka besökte smörgåsbordet jag dukat upp. Hoppas på att det kommer fler sorter och kanske en liten Ekorre också.  Sen blir det till att fota fåglar hela vintern ! Dyrt blir det nog, för de äter ju hur mycket som helst, ca 1 liter frö om dagen fyller jag på. Vi kommer att bli ruinerade på alla djur som vi föder !
Här kommer några provbilder från idag !








1 kommentar:

  1. Det ska bli intressant att se vad eller vilka djur som dyker upp i ditt träd under hösten/vintern. Du sitter väl nästan som en älgjägare på pass.

    Störs dom inte av ljudet i din kamera när du knäpper kortet eller är den ljudlös ?

    Hösten är väl inte enbart grå och trist - nu är det ju underbara färger ute och som jag vet du fotat tidigare och som varit bra. En av dom hade vi ju på jobbet - för 100 år sen !!

    Fortsätt att ge oss fina bildspel - det gillar vi

    Gunilla L

    SvaraRadera