måndag 3 september 2012

148. KRYDDOR

På Tilos var landskapet ganska kargt, inga träd eller buskar, bara KRYDDOR. De växte som stora bollar överallt. Timjan, salvia, mynta och många andra. De klädde bergen och växte där det fanns plats. Det doftade underbart i luften och även Get och Lamm var färdigkryddade vid tillagningen. De hadeju  inget annat att äta där de strövade fritt i begen. Jag som inte gillat lamm innan blev tillsagd att pröva eftersom lammen där inte smakar som hemma. Jag prövade och det var det godaste jag ätit faktiskt. Underbart gott ! Praktiskt med färdigkryddat kött !

All växtlighet ni ser på bilderna är kryddväxter !

148. KRYDDOR







3 kommentarer:

  1. Ett så vackert kargt landskap och jag kan känna doften av kryddväxterna.

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska vyer! Tänk att havet kan vara så blått!!

    SvaraRadera
  3. Vem bryr sig om annan växtlighet när hela landskapet är fyllt av dessa ljuvliga kryddor.

    När det gäller lamm så är det många som sitter med tanken om att det smakar kofta, hur kofta nu smakar. Det är något från förr när lammen styckades och det blev kvar lite ull i köttet vilket gjorde att det inte fick den smak som de egentligen har. Lamm är suveränt, tycker jag, och idag är det nog ingen som styckar fel. Däremot har man tidigare i butik kunna få köpa får som saluförts som lamm vilket också gör att vi inte gillar det. Stor skillnad i smak.

    SvaraRadera