söndag 25 december 2011

Dan efter dan !

Plötsligt så är den över, julen som det hetsas så omkring. Skönt tycker jag, inte för att jag lägger ner så mycket energi på att förbereda mig inför den men man kommer ju ändå inte undan stressen. Klappar som ska köpas och slås in, mat som ska lagas och pynt som ska upp.

Den här julen har känts ganska jobbig eftersom det är första julen som inte Mamma kunnat vara med. Tankarna går ju också till Pappa som dog så plötsligt dagen före julafton för 11 år sedan. Känns ganska vemodigt faktiskt. Vi hade i alla fall bestämt att vi skulle åka till Mamma igår på förmiddagen, jag och mina systrar. När vi kom dit så var hon dålig och personalen hade ringt efter sjuksköteskan. Vi stannade ganska länge för att invänta besked om Mamma skulle skickas in till sjukhuset eller inte. Det beslutades i alla fall att hon inte skulle åka in utan man skulle avvakta istället. Vi skulle ätit julmiddag hemma hos äldsta syster yster kl 13,00 men det blev alltså ingen mat förrän kl 14,30. Där åt vi sedan god mat och tittade på Kalle Anka ihop med dom.


På kvällen bar det iväg ner till Järnbäcken där Dennis familj skulle samlas. Tomten kom och delade ut klappar till barnen och som vanligt var de i extas av alla paketer de fick. Tyvärr hann jag inte stanna och äta där eftersom jag skulle åka och jobba på natten. Jobbar inatt också men sedan är jag ledig i hela 9 goa dagar !


På jobbet klädde vi oss i tomteluva och röda kläder inför natt rundan. Gissa om många  vårdtagare blev glada när de såg oss. Känns underbart att glädja dem och se att vi är uppskattade. Vi bjöds också på en massa godsaker i vissa hus och på ett ställe hade de dukat fram ett vackert litet bord med glögg, pepparkakor och godis i hallen. Gissa om vi blev glada ! Där satt vi kl 2 på natten i en hall medans de som bor där låg och sov, jättemysigt och en fin gest.


2 kommentarer:

  1. Tråkigt att din mamma inte är pigg och kan fira julen med er! Hoppas hon piggnar till!!
    Fina kort som vanligt!
    Ge Dennis en jula-kram!!

    SvaraRadera
  2. Förstår att du har oron för din mamma...att de färgar julen lite...men va roligt att vårdtagare me anhöriga uppskattade era insatser på julafton! Kan se er me glögg å pepparkakor å godis i hallen;-)
    /Annette

    SvaraRadera