måndag 12 december 2011

Prosit !

Vaknade idag och var dunderförkyld. Trodde jag hade klarat mig undan förkylningen som alla haft, det har ju gått ett bra tag på jobbet så nu trodde jag att det inte skulle drabba mig. Tji fick jag ! Har sovit mest hela dagen, matt i kroppen, huvudvärk och snorig. Nyser som attan ! Börjar undra var allt snoret egentligen kommer ifrån och nyfiken som jag är så slog jag på snor på google. Här hittade jag ett svar:

" Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan.  Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem.
Vid olika sjukdomar, exempelvis förkylning, kan slemhinnorna bli inflammerade och vätskefyllda (akut rinit), varvid mängden snor ökar markant.

Att blåsa ut snor från näsan kallas att snyta sig, och det brukar göras i en näsduk eller i ett mjukt papper för att undvika att få sår runt näsan och på näsvingarna vilket kan svida och göra ont.


Mucofagi är en medicinsk term för att konsumera snor (äta snor). Det är i allmänhet ett socialt oaccepterat beteende, som dock inte är helt ovanligt bland mindre barn. "

Ja alltid intressant ! Överraskad blev jag dock över att det finns en medicinsk term för att äta snor..............men jag kan lova er att jag har inte Mucofagi !

Nu hoppas jag i alla fall att jag snabbt blir frisk för jag har massor att göra den här veckan och hinner inte ligga här och vara ynklig !

3 kommentarer:

  1. Jaha ... där försvann suget efter en natta-macka, hahahaaa!!
    Alltid hittar man något intressant när man slår upp saker!!
    Hoppas du piggnar till fort!
    Ge Dennis en jula-kram från mig!!

    Ha dé!! // Mia

    SvaraRadera
  2. Krya på dig!/Annette

    SvaraRadera