fredag 2 september 2011

Karpathos - Stränderna

Nu är vi hemma igen ! Tänk vad en vecka går fort, men man hinner ändå med ganska mycket. Allt hade gått bra hemma, Anna har haft fullt upp med alla djuren och hon har tagit väl hand om dem, Tack snälla Anna !

Tänkte att jag ska skriva en liten kort reseberättelse med foton varje dag nu framöver. Varje gång med ett eget tema. Ett kul sätt att presentera mina bilder på tycker jag, hoppas ni tycker det också. Dagens tema är stränderna.

Vi hade ca 50 meter till stranden från hotellet vi bodde på och det var den vi höll till på de flesta dagarna. Det var en grovkornig sandstrand som var flera kilometer lång. En riktigt bra strand med klart och fint vatten, ca 27 grader höll vattnet de flesta dagarna. Värmeböljan gjorde att man inte kunde ligga i solen så mycket så det blev till att ligga under parasollerna eller i vattnet mest hela tiden.


Den absolut vackraste och underbaraste stranden vi besökte var Apella Beach. Den är klassad som medelhavets vakraste strand och jag förstår varför. Vilket vatten och vilket läge ! Vi åkte dit när vi hyrde bil och jag kan lova att det var en underbar syn vi såg när vi åkte uppepå berget, det blev bara vackrare o vackrare ju närmare vi kom. Vi stannade där och badade ett tag, snorklade gjorde vi också och det var en upplevelse. Vita stenar både på stranden och på botten, kristallklart vatten ända ner på botten gjorde att det kändes som man simmade i ett akvarium. Mängder av färgglada fiskar simmade omkring oss, helt fantastiskt.



Bilresan gick vidare runt ön och nästa strand vi besökte var i Lefkos på andra sidan ön. En liten turistort som bara består av hotell och tavernor, ingen by eller så utan bara uppbyggt för turisterna. Där fanns 3 stränder. En låg i en liten vik där det var alldeles vindstilla, runt hörnet låg en annan där det slog höga vågor. Fina stränder men ingen ort för oss att bo på, vi gillar mer den gamla grekiska genuina bykänslan.


Ca 8 kilometer från Karpathos stad där vi bodde ligger Ammoppi. Där finns 2 fina stränder, en sandstrand och en stenstrand. Vi tog en taxi dit en dag och prövade stenstranden. Där var perfekt att snorkla och jättefint vatten. Denna dag var det nästan ingen vind och 47 grader i solen så vi orkade inte vara där så länge. Men det var en härlig strand och ett mysigt ställe.

Det var de stränder som vi besökte. Det finns ju mängder av stränder på Karpathos men dom får vi utforska en annan gång !

Klicka på bilderna så blir de större !

2 kommentarer:

  1. Jättehärliga bilder som vanligt!! Men det låter som ni haft det väl varmt för min smak... 47 grader?? Jag hade nog lagt mig ner jämte baren!!! / Mia

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder Lena! Hoppas att ni hade det fint i Grekland. Det är också mitt favorit resmål.

    kram
    Dawn

    SvaraRadera