måndag 26 september 2011

Liten har blivit stor !

Tänk vad "lilla" Doris har blivit stor. Det är redan dags att rida in henne nu. Idag har jag hållt på med förberedelser för detta. Andra gången med sadel idag, fortfarande lika cool. Band henne vid bindbommen och sadlade på henne bara, där fick hon sedan stå ett bra tag, hon stod lugnt och fint hela tiden. Förra gången band jag upp stigbyglarna så de inte skulle skrämma henne när de studsar mot sidan på henne men det gjorde jag inte idag. Longerade sedan, hon är jätteduktig och reagerar perfekt på alla kommandon, smack för trav, puss för galopp, saaakt av och woooo för stanna. Så redig o go !

Sedan ställde jag mig i ena stigbygeln och hoppade upp och ner lite, ställde mig upp och hängde över sadeln och det enda reaktionen var att hon vände på huvudet och tittade vad jag gjorde, hon stod alldeles stilla hela tiden. Jag var ensam idag, förra gången hjälpte Dennis till att hålla henne.

Efter det blev det last träning, hon har ju bara åkt lös i en tom transport tidigare så nu ska hon lära sig att stå uppbunden med mellanväggen i. Vi har gjort så bara för att hon varit skadad de gånger hon åkt till Skara och då har hon kunnat bestämma själv hur hon vill stå. Hon stannade bara till någon minut men gick sedan rakt på. Efteråt backade hon lugnt och fint ut ur transporten.

Undrar när det ska komma någon slags reaktion, kanske när Johan ska rida in henne åt mig. Vi ska köra dit henne om ett par veckor.  Då kanske det blir lite hoppande och skuttande, man vet aldrig. Sedan när hon ska tränas längre fram och man ska ställa större krav på henne så kanske det blir andra bullar. Vi får se !

Här är en bild på Doris när hon var bara några dagar gammal.


Och här en bild jag tog idag när hon stod vid bindbommen !

1 kommentar:

  1. Blivit en rejäl dam av henne ... Tror hon kommer va cool nä rhon rids in. Min Robin va precis likadan när jag skickade iväg honom och det var no problema. Han kunde ju stå med en Ikea-påse över huvudet utan att röra sig eller backa, han reagerade inte heller på sadel mm. Första gången med bett tyckte han va lite konstigt, att gå samtidigt, men så är han ju kille också, och de kan ju inte gå och tugga tuggummi samtidigt!! Ha det gött! / Mia

    SvaraRadera