måndag 14 oktober 2013

Glupska hästar !

Den här vintern kommer vi att fodra våra hästar med höensilage istället för hö. För er som inte vet vad det är så är det konserverat gräs som är packat i såna där stora vita dinosaurieägg. Vi började tycka att det blev ett påhäng och väldigt tungt för våra gamla kroppar att hämta packa och hantera höbalarna. Därför blir det smidigare med ensilagebalar, dom får man hemkörda och då har man det man behöver hemma för hela vintern istället för att åka och hämta ett ton hö var tredje vecka.

Idag har vi börjat blanda ut hö med höensilage till hästarna för att inte deras magar ska få en chock. Då blir det en snällare övergång till det nya fodret. Och vad tyckte hästarna då ? Jo de blev alldeles stormförtjusta och glufsade i sig stora tuggor på en gång. Mary stoppade in så mycket i munnen att hon inte klarade av att tugga ens. De åt upp vartenda strå av ensilaget innan de började äta på höet. Skönt att de gillade det i alla fall !

Klicka på bilderna så blir de större ! Skriv gärna en kommentar också så blir jag glad :o)








Igår var jag en tur till Ullared tillsammans med Åsa och Kevin. Det blev många kassar, hittade riktigt mycket bra grejer faktiskt. Några tusenlappar fattigare blev jag förstås ! Jag har visst blivit ett riktigt Ullareds freak och tycker det är så himla roligt att åka dit. Tyvärr såg jag varken Ola-Conny eller Morgan men vi hade en jättetrevlig dag i alla fall !




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar