fredag 6 december 2013

Natten med Sven !

Igår skrevs det flitigt om den ankommande stormen som döpts till Sven ! Skulle ju jobba på natten och som vanligt så tänkte jag ett steg längre... och packade ett överlevnadskit att ha med mig till jobbet. Ja bara en plastkasse innehållande klädombyten, godis och extra kängor. Kan ju vara bra att ha om man blir dyblöt.

När vi åkte på vår första nattrunda så kändes det inte som att det skulle bli någon storm, det var alldeles stilla ute. Vid elvatiden så började det blåsa upp lite och först vid tolv så blåste det upp ordentligt. Jisses vad det tog i i vindarna, snön yrde och det blev svinkallt. Allt frös till is och det ställde till en hel del problem för oss.

Vi hade ändå en riktigt rolig natt, trots kyla och isande blåst så höll vi modet uppe. Glashalt var det också så vi var tacksamma att vi inte fick några larm utåt landsbygden. 

"Min jobbarkompis Annette kl 02,30 då det blåste som värst"



När vi kom tillbaka in till kontoret efter tidiga morgonrundan ca 06,30 så hade strömmen gått på hela vårdcentralen. Som tur var så fanns det folk därinne som kunde öppna ett fönster som vi klättrade in genom. Dörrarna funkar ju inte utan el. Då ringde Dennis och talade om att vi hade strömavbrott hemma sedan kl 03,00 på natten, vilket innebär ett svinkallt hus och inget vatten.  Vägen var igensnöad och vårt smarta snöstaket som vi satt upp utmed vägen var totalt sönderblåst och det mesta låg väl i Gränna !

När jag kom hem var det MYCKET snö på vår väg men jag tog sats och gasade och kom upp som tur var. Det gäller att inte släppa på gasen för då är det kört ! På bilden till höger nedan kan ni se vår igensnöade väg.




Dennis har fått ploga flera gånger idag men vägen blåser igen på ca en halvtimme igen.



Som jag skrev i förra inlägget ! Tänk vad snö ställer till det egentligen ! Någon grön vinter fick jag visst inte heller vara med om !

2 kommentarer:

  1. Jag tycker inte om Sven ! Riktigt trött på honom nu...

    Verkar som att det blivit dags att plocka fram overallen nu, jag som hade hoppats slippa använda den i år :-(

    SvaraRadera
  2. Ja de var en natt jag sent kommer glömma...avstår gärna från fler! Men ändå tur att jag gjorde den med dej...du har ju fler erfarenheter från liknande;-)
    Men är ändå stolt över att vi lyckades genomföra jobb och larm så bra, trots dåliga väderomständigheter! Kram Annette

    SvaraRadera