tisdag 3 september 2013

Skopelos - Hotellet !

Vi bodde på Ionia Hotel som låg mitt inne i Skopelos stad. Vi valde det pga av närheten till den mysiga byn och eftersom det inte fanns några Hotel vid stranden. Då kände vi att det är bättre att vara nära byn och åka till stränderna, som inte låg så långt bort, än att ha långt både till strand och by !

Hotellet var beläget mitt inne bland de mysiga gränderna och bara 5 minuters promenad ner till hamnen. Ett mysigt hotell som var byggt i olika nivåer. Jag hade mailat hotellägaren innan och bett att få ett rum med utsikt över hamnen eftersom jag hade hört att de bara hade två sådana rum. När vi kom så blev vi visade till ett rum som var för tre personer, alltså en säng extra och det var dessutom mycket större än den typ av rum vi hade bokat. Hotellägaen som heter Alexandra och är otroligt trevlig förklarade att det var det enda de hade kvar med utsikt men att vi inte behövde betala något extra för det.

Det var en hörnlägenhet och balkongen hade utsikt åt tre håll, dels åt hamnen men också utöver havet och så den vackra byn som klättrade uppför berget. Perfekt !




Det fanns också en stor pool med tillhörande bar på baksidan av hotellet. Som en liten oas därinne bland de trånga gränderna. Vi badade inte i poolen men på eftermiddagarna när vi kom hem från stranden så satte jag mig där i baren, drack en Frappe och surfade på internet, medans Dennis gick upp och tog en siesta. Efter Frappen anslöt jag mig naturligtvis till siestan !

För er som inte vet så är Frappe Grekiskt kaffe ! Kallt kaffe med vispad grädde eller vaniljglass och farinsocker, smakar ungefär som en kaffe milkshake ! Mmmm så gott !



Klocktornet ni ser på bilden ovan var en liten kyrka som låg strax nedanför vårt hotell. Den spelade varje hel och halvtimme dygnet runt. Ett slag för varje timme så var klockan tolv så slog den tolv slag och det med en hiskelig volym !

Vi hade tur att vi inte hade någon sol på balkongen på eftermiddagen och kvällen så där kunde man sitta och mysa. Jag satt där ofta och zoomade med min kamera på de små söta husen runtomkring men även utöver havet och hamnen.





Frukost ingick ju också. Vi brukade gå ner vid åtta tiden och äta innan det blev för mycket folk i matsalen. Frukosten bestod av massor av färsk frukt, grekisk yoghurt, honung, flingor,  olika juicer, bröd, ägg, ost. skinka och en himla massa kakor ! Alldeles lagom med mat tycker vi.



Summan av kardemumman är att det var ett väldigt trivsamt hotell med bra service, bra läge, rent och fräscht och lagom frukost ! Det man saknade var ju en strand utanför hotellet  men vi fick ju se många fantastiska stränder istället och de var lätta att ta sig till !

 
Klicka på bilderna så blir de större ! Skriv gärna en kommentar också så blir jag glad :o)

Nu blir det svampaskogen !


1 kommentar:

  1. Härliga bilder - verkar va ett litet mysigt hotell. Frukostbordet ser ut som vårt gör - varje morron - eller kanske inte riktigt så mycke. Det bösta med att bo på hotell är absolut frukosten !!

    Jag förstår att ni har haft det underbart - väntar redan på fler goa bilder.

    Gunilla L

    SvaraRadera