måndag 2 september 2013

Skopelos - staden !

Ja då var man hemma i gamla kalla Svedala igen ! Här är allt som vanligt och alla djuren mår bra. Louise har gjort ett superbra jobb när hon bott här, ja hon har till och med rensat grusplanen från ogräs. Vad lycklig jag blev när jag såg det :o) Hon verkar ha trivts bra också och Eira och hon har blivit bästa kompisar. Tack snälla Louise för hjälpen <3

Jag kommer att lägga in en liten reseberättelse i taget med några bilder till. Idag tänker jag skriva om staden Skopelos där vi bodde.

"Skopelos stad sedd ovanifrån"



Staden ligger in i en rundad bukt, de gamla husen klättrar upp för bergväggen och alla har oranga tak, verkligen jättevackert. Den äldsta delen av Skopelos ligger högst upp på berget med sitt Castro.



"Vid Castrot"



Staden är ganska lagom stor tycker jag, inte för mycket och inte för lite. Nere vid hamnpromenaden är det mest liv och rörelse men går man innåt gränderna så är det alldeles tyst och lugnt. Det var lagom med turister och inte så mycket "skapat för turister" som jag brukar säga. Inte mer än några tingeltangel butiker och utflyktsbåtar. En väldigt grekisk stad ! En väldigt ren, fräsch och pyntad stad !

"Längst ner vid vattnet ligger hamnen. Hamnpromenaden är ca 200 meter lång"



Det finns också en strand inne i staden, alldeles bredvid hamnen. Vi var aldrig där och badade för vi åkte runt med bil, taxi och buss till de mest fantastiska stränder som ni kommer att få se bilder på en annan dag.


"Stranden i staden, bilden är tagen den dagen då ovädret drog in, som ni ser är himmelen alldeles svart"



"En av de fantastiska gränderna inne i Skopelos stad"



Som ni förstår så hade vi en härlig vecka på Skopelos. Det finns mycket att visa och berätta så det kommer mera........ Nästa inlägg kommer att handla om Hotellet vi bodde på.

Klicka på bilderna så blir de större ! Skriv gärna en kommentar också så blir jag glad :o)

4 kommentarer:

  1. Fantastisk fina bilder. Man vill bara dit när man ser dom. Du borde ta dig jobb som marknadsförare av resmål. /Tonje

    SvaraRadera
  2. Skönt att ni är henmma igen och att allt har gått bra.

    Ska bli spännande att kolla dina bilder och din fantastiska text / berättelser - du skriver ju som ett proffs !!!!

    Och jag förstår att ni är "Greklands-tokiga" - så mycke vackert och fint som syns på bilderna.

    Men ni har nog längtat liiite hem ibland ??


    Gunilla L

    SvaraRadera
  3. Så glad att ni fick en så bra semester, det förtjänar ni !

    Jag trivdes jättebra hemma hos er, och jag kan inte låta bli att sakna Eira massor !

    :-)

    SvaraRadera
  4. Härligt med semester :-)
    Tur att Louise kunde bo hos er så djuren har haft det bra oxå :-)

    / Malin o Saga

    SvaraRadera