lördag 2 juni 2012

226. PRUNKANDE

Ja vad är det för ord egentligen ??? Låter inte som något vackert i alla fall men det är just vad det kan vara ! Synonymer till PRUNKANDE kan vara tex färggrann, färgrik, lysande, grann, praktfull, glänsande, bländande, prålig, brokig.
Det ordet tycker jag passar in på vårt jättelika Äppelträd när det blommar ! Det är riktigt stort och översållat med blommor i slutet av Maj. Det står där i hästhagen med Vättern som bakgrund. Tyvärr så blommar det ju bara högst en vecka, jag skulle ju vilja att det såg ut så hela sommaren.

226. PRUNKANDE  ( Bilden är tagen för en vecka sedan)


Dessa två bilder tog jag för ett par år sedan. Trädet är ett så kallat Vårdträd och de som bott här under åren har förmedlat till varje ny köpare av gården att man absolut inte får hugga ner trädet. Nyfiken som jag är så slog jag naturligtvis upp ordet Vårdträd:

"Vårdträdet var i svensk folktro det stora dominerande trädet invid släktens gård, som troddes bära släktens lycka och välgång. Att skada trädet eller ens bryta löv av det ansågs medföra säker olycka och sjukdom. Hustomten, alternativt gårdens vättar, sades bo under vårdträdet, och åt dessa offrade man för att avvända sjukdom och olycka från människor och boskap. Det finns också en praktisk aspekt av vårdträd, som högsta punkt på gården skyddar det byggnader från blixtnedslag."

Kanske var det min Mammas Farmor och hennes familj som planterade trädet, de bodde ju här på 1800-talet. Hon är född och uppvuxen här, hennes Pappa var soldat och detta var ett soldattorp från början.


5 kommentarer:

  1. Jättevackert och verkligen prunkande.

    SvaraRadera
  2. Vackert det är med blommande träd!

    SvaraRadera
  3. Å så vackert både trädet och platsen du bor på! Och det är väldigt speciellt att bo på en plats där släktens historia finns.

    SvaraRadera
  4. Vilken utsikt :-) Vackert! Det är kul med utmaningen för inte bara får jag träna med kameran utan man lär sig många nya ord också :-)

    SvaraRadera