tisdag 12 juni 2012

344. VILLEBRÅD

Ikväll stod jag och tittade ut över åkern och fick se ett VILLEBRÅD ! Ja inte i mina ögon sett för jag tycker bara att Rådjur är hemskt vackra att se på och vill absolut inte skjuta dom. Hämtade teleobjektivet och smög mig närmare för att ta några bilder. Efter en stund tyckte jag att Rådjuret bar sig konstigt åt och upptäckte att det faktiskt var på gång att föda. Till slut så lade det sig ner i det höga gräset och då kunde jag inte se det mer men jag fick några bilder i alla fall.

Nu hände det då igen ! Det som jag inte ville skulle hända, att rådjuret lägger sitt lilla Kid i det höga gräset och snart kommer bonden med sin slåttermaskin. Ännu en gång blir det operation livräddning. Vi gjorde det för ett par år sedan på samma åker. Den historien kan ni läsa här, jag har kopierat texten från min gamla blogg:

 " Häromdagen föddes ett litet rådjurs-kid på åkern nedanför vårt stall. Det låg där i det höga gräset och tryckte. Mamma rådjur gick en bit bort och betade, gick och matade och tittade till den lilla ibland. Nu fick vi reda på att bonnen ska slå på åkern imorgon, vi berättade om det lilla kidet och bonnen blev bekymrad. Han sa att vi måste flytta det för att rädda livet på det. Sagt och gjort ! Ikväll letade vi upp den lilla sötnosen där i gräset och flyttade den till en säker plats, vi passade på när inte mamman var i närheten. Den var så liten så liten, inte större än en hare. Det sötaste lilla liv jag någonsin sett !. Skrika kunde den i alla fall, när jag lyfte upp den och gick iväg så skrek den högt, som en liten bebis ! Mamma rådjur kom genast springande, höll koll på vart vi tog vägen med den och nu går hon och trycker i närheten. jag tror inte att hon kommer att gå dit förrän inatt. Hon vill nog se att det inte är någon fara först. Kanske hon flyttar den någon annanstans. Hoppas i alla fall att vi räddat den undan slåttermaskinen.
Nu tänker väl ni alla att vi inte skulle ta i den för då kan Mamman stöta bort den. Men vi har noga tagit reda på att så är inte fallet, de lämnar inte sin lilla bebis för att den "luktar människa" enligt många säkra källor. Vi kommer att hålla koll på att allt funkar och göra allt som står i vår makt för att det ska gå bra ! "

344. VILLEBRÅD                                                                             Klicka på bilderna så blir de större !





Bild från 2010, den lilla Bambin som vi räddade från slåttermaskinen !





6 kommentarer:

  1. Vilken tur bebisbambi o mamman hadde att det fanns en hjälte som du nära.

    SvaraRadera
  2. Gu va söt! Alla djurbebisar e underbara! Har oxå läst mycket på senare tid, att den gamla skrönan att man INTE ska ta i djurbarn för att mamman sen inte bryr sig om det, är helt fel! Bra att folk får reda på det så att dom kan flyttas till en säkrare plats där mamman kan hitta dom, och inte tas med hem,
    /Annette

    SvaraRadera
  3. Fin tolkning av villebåd. Förstärks av din fina insats för att rädda det lilla kidet.

    SvaraRadera
  4. Fin tolkning av villebåd. Förstärks av din fina insats för att rädda det lilla kidet.

    SvaraRadera
  5. Å vilka snälla räddande änglar ni är! Hoppas det går bra för sötingen...

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder och underbara människor. :)

    SvaraRadera