tisdag 26 juni 2012

32. DAGG

Den här bilden tog jag med min egen kamera för ett par veckor sedan ! Det är DAGG som fångats upp av växten  DAGGkåpan tidigt en morgon.

Det vetenskapliga namnet Alchemilla kommer av att man förr i tiden trodde att den lilla vattendroppe man tidigt på morgonen kan se i bladens mitt, var en viktig ingrediens för alkemisterna. Ordet alchemilla = kemi .

I köket och hushållet kan unga blad delas och ingå i en sallad.

Ylle kan färgas grönt med avkok på daggkåpans blad.

Daggkåpa har tradition som läkeört:

Avkok av de gröna delarna av hela plantan kan användas att drickas under graviditet och ca tio dagar efter förlossningen för att dra ihop bukmusklerna och för att underlätta regelbunden menstruation.

.Avkok på daggkåpa kan användas till kompress för sårläkning, mot infektion och svullnad

32. DAGG

5 kommentarer:

  1. Så vacker bild på daggdroppen...jag tror att man försökte göra guld också av daggen i daggkåpan.

    SvaraRadera
  2. Vad upplysande, undrar om jag kan dra ihop mina gamla bukmuskler.

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Och så trevligt det blir med fakta till bilden. Jag har också ett par bilder på just detta motiv liggande... får se om nån går igenom redigeringen och hamnar på min blogg ;)

    SvaraRadera