söndag 19 maj 2013

Hurra hurra hurra !

Igår var vi på 90 års kalas i Strömstad. Jag, Dennis, Syster Britt-Marie och hennes Alf gav oss iväg vid niotiden på morgonen. Jag hade jobbat hela natten så någon tid till att sova blev det inte. Vi stannade och fikade på ett vackert ställe vid en liten sjö. Syster hade gjort gott fika som vi njöt av där.

"mysig fikastund med goda äggmackor och kaffe"




90 åringen är min Pappas kusin Mildred. Mildred bor på en liten gård i skärgården starx utanför Strömstad. Där tillbringade vi våra somrar som barn. Jag älskade förstås deras lilla gård med alla djuren, där fanns katter, hästar, kossor och hönor. De hade också en liten jordgubbsodling som vi fick smaka av. Där var alltid fullt av folk, Mildred har ju 4 döttrar och så hela vår familj.  Det bjöds alltid på mat, hur många vi än var.
Vi bodde oftast i deras andra hus ute på den lilla ön Öddö, ett riktigt paradis där vi kunde liknas med barnen i Saltkråkan. Vilka underbara minnen man har därifrån.Vi fiskade krabbor, makrill och hade full koll på när Makrillstimmen simmade förbi.  Jag önskar alla barn skulle få uppleva sådana somrar, det har gett mig så mycket som jag bär med mig hela livet.

"Mildred med sina älskade hönor"



Nu fyllde då Mildred hela 90 år och vilket kalas hon fick ! Nästan 90 personer kom till kalaset som hölls i Körstugan. Det var hennes 4 barn, 11 barnbarn, 11 barnbarnsbarn och en massa vänner och släktingar. Det bjöds på mat, tårta, musik, spex och annat smått och gott. Verkligen jättetrevligt och det var kul att träffa en massa släktingar man aldrig sett innan. Mildred skrattade och hade jätteroligt, vilken pigg 90 åring hon är underbara Mildred. Jag minns när hon gick och pysslade med sina hönor som var hennes allt. Det är så jag kommer ihåg henne från förr och det fanns ett foto på henne och hönorna på kalaset som jag tog en bild av.

" Mildred Lilljebielke 90 år "


"Mildred med sina 4 döttrar"


"Från vänster: Min Faster Margareta med sambo, Min kusin Kristina och min Farbror Sverre"




2 kommentarer:

  1. Vilken fest !!!

    Kul när "de gamle" fortfarande hänger med och vill / orkar med en fest - det ser ju jättefestiligt ut på kortet.

    Tack för fina bilder - jag kände ju i alla fall igen några på korten.

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder! Mys med kalas :-) /Malin

    SvaraRadera