söndag 12 maj 2013

Yeees ! Där fick jag den :o)

Länge länge har jag ju försökt att få bilder på Älg ! I flera år har jag försökt utan att lyckas se en Älg när jag har kameran med mig. Visst har jag sett dom men då har inte kameran varit med såklart !

Idag bestämde jag mig för att göra ett nytt försök, tog bilen och kameran och gav mig iväg långt ut i skogen på Älgsafari. På små traktorvägar körde jag, sakta sakta, så sakta som man bara kan köra. Sidorutorna nere och kameran redo. Plötsligt så skymtade jag något långt in i djupa skogen, en Älg !! stannade bilen och tänkte ut en plan hur jag skulle gå tillväga för att komma den närmare. Den stod alldeles för långt bort och skymdes av en massa träd.

Smög mig ut ur bilen, gick på tå, smög en omväg för att gå på den från ett annat håll. Det lyckades, snart stod jag ganska nära den stora Älgkon och knäppte en massa bilder. Den stod alldeles stilla och blängde på mig.  Plötsligt gav den sig iväg bort från mig, jag smög efter för att få fler bilder. Då, helt plötsligt så vände den och kom rakt emot mig !!! Den stannade väldigt nära och bara blängde ! I det läget hade jag kunnat få kanonbilder men jag vågade inte röra mig, jag stod blickstilla och mitt hjärta slog fort fort ! Tack och lov så kom den på bättre tankar, vände och sprang bort. Det var riktigt häftigt vill jag lova !

Så nu har jag äntligen fått mina bilder på en Älg men det där med att smyga i skogen och leta vilda djur, det ger verkligen mersmak och skapar ett beroende. Det är precis som att plocka svamp. Kanske är det den underbara närheten till naturen och djuren som gör att man inte kan låta bli !

Klicka på  bilderna så blir de större ! Glöm inte att skriva en kommentar här i bloggen också :o)







"Fick till en fin bild på en Trana på hemvägen också !"

3 kommentarer:

  1. Jättefina bilder o vilket äventyr med älgkon!! Hu!!

    SvaraRadera
  2. Lena, var försiktig! De är stora och farliga!

    ...men bra bilder!

    /Anders

    SvaraRadera
  3. Men ta det lugnt människa, älgar är farliga. Jag vill inte ha dig mosad !

    SvaraRadera