torsdag 4 juli 2013

Glass i stora lass !

För ett tag sedan köpte jag mig en glassmaskin, något som jag velat ha väldigt länge. Jag är ju glassoman så tanken på att kunna göra min egen glass fick det att vattnas i munnen på mig.
Ville ju testa den genast men när jag läste igenom bruksanvisningen såg jag att skålen skulle stå i frysen minst 8 timmar. Ok, in i frysen med den. Nästa dag hade det gått mer än 8 timmar och jag skulle göra glass. Läste receptet och upptäckte att smeten skulle stå i kylen över natten. Men herregud ! ska jag aldrig få smaka min hemmagjorda glass !!!!!!

Gjorde sen allt som man skulle göra, så körde jag smeten i burken men ingenting hände, den frös helt enkelt inte ! Försökte nästa dag igen samma resultat, nästa dag igen, samma resultat. Diskade alla grejer noga för att ta maskinen till affären och klaga men så slog det mig att jag skulle googla och se om andra haft samma problem ! Javisst, det hade dom snart fick jag fram lösningen på mitt problem. Det måste vara minst -18 grader i frysen för att skålen ska kylas ordentligt. Kollade frysen ! den stod på -15 grader, inte så konstigt då. Ökade till -19 grader och försökte nästa dag igen, resultatet blev perfekt. Yeeees !

Så nu har jag gjort olika sorters glass varje dag och häromdagen så provsmakade vi lite av varje sort. Smultronglass, Nutellaglass, Vaniljglass, Chockladglass och Rabarberglass. Alla sorter var supergoda och jag är säker på att jag kommer att använda min glassmaskin flitigt i sommar !

Klicka på bilderna så blir de större ! Skriv gärna en kommentar också så blir jag glad :o)




"En liten flitig myra i stort format, ser ni hur den blänger på mig "

3 kommentarer:

  1. Din glass var heeeelt fantastisk ! Skulle nog kunna vara den godaste jag nånsin ätit !

    SvaraRadera
  2. Ååh så gott :-)får komma upp snart på både bull och glass kalas :-P

    SvaraRadera
  3. Starta glass å bakelsecafe‘ !!! Jag blir den förste att komma upp!!!
    /A

    SvaraRadera