fredag 18 maj 2012

114. HÄST

Häromdagen var vi och tittade när Tommy och Mats släppte några hästar på bete. Hästar i olika storlekar och av olika raser. Störst och mäktigast var i alla fall Wilmer X, Tommys Ardenner valack. En så himla stor och ståtlig HÄST. Hästarna fann snabbt sin plats i flocken och det uppstod inga bråk. Härligt att se !

Idag har jag och Louise varit ute och ridit en sväng i skogen. Det var riktigt kallt och blåsigt, Brrrrrrr !  Innan vi red iväg tänkte jag longera Windy lite på ridbanan. Jag gick längst bort eftersom hon brukar vara rädd för den delen av banan, jag vet inte varför. Tänkte att om jag står där och longerar så vänjer hon sig och får se att det inte är nåt farligt där. Hon hann inte ens springa ett helt varv innan ett Rådjur hoppade fram precis jämte henne, det fick panik och började springa runt runt o fram och tillbaka.
Då tog det hus i he....te, jag var tvungen att släppa linan för jag kunde inte hålla kvar Windy. Hon galopperade frustande runt runt på banan.
Det gjorde ju inte saken bättre att longerlinan hängde mellan fram och bakbenen och slog henne lite överallt. Hon hade fullständig panik. Det gick inte att stoppa henne så jag hade inget annat val än att låta henne springa, nån gång måste hon ju stanna. 15 minuter senare, efter att ha varit nära att gå ikull flera gånger och genomsvettig stannde hon plötsligt och gick fram till mig.  En riktig rodeoföreställning minsann !Sen var hon lugn hela ridturen tack o lov.

114. HÄST  (Wilmer X)



6 kommentarer:

  1. Fina hästar. Ser ut som Emils häst i Emil i Lönneberga

    SvaraRadera
  2. Vacker! Gillar arbetshästar mes av dem alla ... det är ngt tryggt med dem!

    SvaraRadera
  3. Tycker det är fina hästfoton men gillar den som är tagen bakifrån extra mycket.

    SvaraRadera
  4. ååå så vackra och nu tänker jag på min fars arbetshäst Nurmi, som drog tunga timmerlass från skogen - även i djup snö.

    SvaraRadera
  5. Så fina hästar och så fina bilder.

    SvaraRadera