tisdag 29 maj 2012

339. VATTENLEVANDE

Kabblekan är VATTENLEVANDE. Den växer i vattenfyllda diken, dammar och kärr och dess rötter letar sig ner i vattnet, för den behöver väldigt mycket vatten för att överleva.

Förr åts blomknopparna som kapris med salt och ättika, men det är inte att rekommendera då de är svagt giftiga. Kabblekan har även kallats bland annat kabbelök, kalvleka, bäckblomma, bäckros och mjölkros.

Ibland hör man sägas att kabblekan framkallar vårtor, men det finns inga bevis för att så skulle vara fallet. Troligen är det en skröna som spridits för att avskräcka barn från lek vid vatten. Däremot kan kabbeleka, liksom många andra smörblommeväxter, ge eksem och i vissa fall reumatisk värk.

339. VATTENLEVANDE

5 kommentarer:

  1. Ojdå vad du är påläst här fick jag lära mig en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kallas wikipedia.. ;)

      Radera
  2. Tack för ny kunskap! Fotade blommor som dessa häromdagen o hade ingen aning om vad jag fotade ... nu vet jag :-)

    SvaraRadera
  3. Kabblekan var liksom vårblomman för mig i min barndom i fjällvärlden. Och jag blev lärd att den var giftig och att det är därför som korna aldrig äter den.
    Liksom smörblomman. Den äter de aldrig heller "färsk" men när den är torkad dvs hö.

    superfin bild! nostalgi för mig med andra ord.

    SvaraRadera
  4. Härlig gul färg måste i alla fall vara bra för livsandarna? ;)

    SvaraRadera