onsdag 23 maj 2012

52. FISK

Jag älskar FISK ! Skulle kunna äta det varje dag men tyvärr så är inte Dennis någon fiskälskare så det blir inte att vi äter det så ofta. Han kan tänka sig att äta fisk när den är panerad och stekt, bara det inte är Lax. Idag åkte jag till Carlens fisk och köpte färsk Aborrfile som är så himla gott. Med färskpotatis, god sås, sparris och morötter så smakade Aborren gudomligt. Vi har tur som har en jättefin lant-fiskaffär nära oss, de har färsk fisk eller rökt om man vill ha det, en hel massa andra godsaker har de också.

Jag är ju mer eller mindre uppfödd på fisk. Vi fiskade jämt i vår familj och jag var inte gammal när jag fick lära mig filea fisken själv. Vi hade en sommarstuga vid en sjö, där rodde jag ofta ut i en eka och kunde sitta många många timmar och meta. Vi åkte på fiskesemester, vi vinterfiskade, vi fiskade i havet och åt hemskt mycket fisk ! Vi bodde vid vättern och där lade vi ut nät, en gång fick vi en Lax på 15 kg, det var grejer det. (för när storfiskarn talar om....) Det var dagen före Pappas 50 års kalas så på kalaset bjöds det ju naturligtvis på fisk. Vi ungsbakade den i folie men fick dela den i  delar och laga varje del för sig. Sen satte vi ihop den på en stor bräda som vi klätt med folie. Den smakade underbart !

52. FISK    (dagens middag)



3 kommentarer:

  1. En jättebra bild. Det ser vansinnigt gott ur (älskar fisk)!

    SvaraRadera
  2. supergott ser det ut och jag är också "uppfödd" på färsk fisk. Det var färsk röding, sik och sådant och så älg- och renkött och skogsfågel - riktig lyxmat ju, men det uppskattade jag inte som barn utan skrek av glädje när det blev korv!
    ;-))

    SvaraRadera
  3. Det där ser ju jättegott ut!!

    SvaraRadera