måndag 26 mars 2012

324. TUSSILAGO

Häromdagen hade jag ju tagit bilder på TUSSILAGO. Missade att det fanns ett tema på det och lade in en bild under temat gult. Därför kommer här ännu en bild på TUSSILAGO.

Denna vårens första gula blomma som också brukar kallas Hästhov. Namnet Tussilago betyder "Jag fördriver hostan" .

Tussilagoblad är ett av de äldsta medlen mot hosta och rekommenderades redan i gamla antika skrifter.
Det är Tussilagons blad man använder och dessa kan plockas så länge de ser gröna och friska ut. Kan användas vid förutom hosta också till luftrörskatarrer, stämbandsinflammationer, astma och har även sårläkande egenskaper.

324. TUSSILAGO

5 kommentarer:

  1. Vad intressant att få veta lite fakta om motiven du visar oxå! Inte för att jag hostar nåt särskilt...men har ju en ijämte på natten som kan reta gallfeber på en!!! Ska prova att dränka han i tussilagoblad nästa gång ;-)
    /Annette

    SvaraRadera
  2. Tussilago kommer med vår, hopp OCH läkande krafter :-)

    SvaraRadera
  3. Härlig bild.
    Kul med infon om Tussilagon. Visste inte något av det.

    SvaraRadera
  4. Jättefin tussilagobild. Själv har jag ännu inte hittat någon, men kanske beror det på att jag varit bortrest. Hoppas jag kan hitta en i helgen i alla fall.

    SvaraRadera