måndag 9 januari 2012

305. TAGGIG

Januari år 2000 var Dennis och jag på Kanarieöarna. Då köpte jag med mig 2 st kaktusar hem som var stora som en grapefrukt ungefär. De är hemskt taggigga och har vuxit sig stora som fotbollar.

305. TAGGIG


Nu undrar ni säkert varför det är snö med på bilden av en kaktus !!! Jo dom står ute ! I våras var jag så trött på dom eftersom jag inte har någonstans att göra av dem. De är alldeles för stora att få plats i fönstret och jag har helt enkelt ingen annan plats. Då planterade jag ut dem i min rabatt och tänkte att de kan stå där över sommaren så får de dö till vintern. Då blir jag i alla fall av med dem och de kan pryda rabatten över sommaren.
Men konstigt nog så lever de ännu. Trots att det varit ganska kallt ibland och de har varit täckta med snö. Vi får väl se hur länge de klarar sig därute !




6 kommentarer:

  1. Haha hur fick du med dig kaktusar hem från Kanarieöarna? =) Ser framför mig hur de ligger nerknödda i reseväskan och sticker hål på alla kläder och annat =D

    SvaraRadera
  2. Nejdå ! De var fint packade i kartonger och såldes i taxfree så de var till och med lagliga (tror jag )Men de är hemskt vassa !

    SvaraRadera
  3. Det var väldigt vad taggar det var på dem.
    Gillar första bildens taggighet!

    SvaraRadera
  4. Gillar första bilden starkt.
    Jag köpte fröer till jättepalm på Kanarieöarna, ett år stod väntade jag på att det skulle bli en liten liten grodd på någon av dom men icke.

    SvaraRadera
  5. Om jag inte har helt fel, så heter dina kaktusar "svärmors kudde" Echinocactus grusonii.
    Hur den fått sitt namn förtäljer inte historien, men att det är svårt att ta död på kaktusar är sant! Dom är ju helt omöjliga.....

    Fina bilder hur som helst!

    SvaraRadera
  6. Det blir med andra ord ett kaktusexperiment! ;0)

    SvaraRadera